Zarzut 38 – Aniołowie, święci i obrazy
375 rok – wyniesienie aniołów, zmarłych świętych oraz rzeźb i obrazów
- Kolejny raz autor „listy” nie podaje do jakiego zdarzenia historycznego referuje.
- Autorzy „list zarzutów” są niekonsekwentni – najpierw sytuują „wyniesienie rzeźb i obrazów” w 375 roku, a następnie przy roku 726 (Zarzut 75) piszą „w Rzymie zaczęto czcić obrazy” a przy roku 786 – „usankcjonowanie wyniesienia krzyża, obrazów i relikwii” (Zarzut 77).
- Co do rzeźb i obrazów:
-
- Nasz stosunek do nich różni się diametralnie od np. stosunku ludów Wschodu czasów Mojżesza. Wówczas w świadomości ludów Wschodu wizerunek bóstwa był tożsamy z bóstwem (można go w pewnym przybliżeniu przyrównać do naszego podejścia do Eucharystii) i dlatego właśnie został zakazany (ponieważ Bóg był „zazdrosny” – nie tolerował czci jakiegoś przedmiotu niezależnie od tego czy ów przedmiot wg czczących był Baalem czy też Nim – Bogiem Jahwe)[1]Dokładną analizę biblijną przedstawiłem w książce Ufam Kościołowi. Skrót można znaleźć tu http://www.analizy.biz/marek1962/przykazania.pdf. Dla nas obraz jest co najwyżej tym, czym dla narzeczonego fotografia jego narzeczonej.
-
- Uzasadnieniem zakazu czci wizerunków była też całkowita transcendencja Boga (w Księdze Powtórzonego Prawa czytamy „skoroście nie widzieli żadnej postaci w dniu, w którym mówił do was Pan spośród ognia na Horebie” (Pwt 4,15). Od tamtego jednak czasu coś się diametralnie zmieniło – niepoznawalny Bóg objawił się nam w osobie człowieka, Jezusa Chrystusa. Dziś – jako ludzkość – nie możemy już mówić że „nie widzeliśmy Boga” – owszem, widzieliśmy Jezusa[2]Warto też przypomnieć że Jezus skomentował to wprost, mówiąc: „Rzekł do Niego Filip: Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wystarczy. Odpowiedział mu Jezus: Filipie, tak długo jestem z wami, a … Continue reading.
Zbliżoną tematykę omawia Zarzut 22, Zarzut 36, Zarzut 38, Zarzut 75, Zarzut 77 i Zarzut 79.
Patrz też odpowiedź na Zarzut 32, Zarzut 46, Zarzut 74, Zarzut 81, Zarzut 86, Zarzut 91 i Zarzut 95.
Temat świętych dokładnie obszernie omówiłem w książce Dlaczego ufam Kościołowi.
Przypisy
↑1 | Dokładną analizę biblijną przedstawiłem w książce Ufam Kościołowi. Skrót można znaleźć tu http://www.analizy.biz/marek1962/przykazania.pdf |
---|---|
↑2 | Warto też przypomnieć że Jezus skomentował to wprost, mówiąc: „Rzekł do Niego Filip: Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wystarczy. Odpowiedział mu Jezus: Filipie, tak długo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie poznałeś? Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca. Dlaczego więc mówisz: Pokaż nam Ojca? Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł.”/J 14,8–10/ |